Multimodalność, czyli jak wykorzystać wielozadaniowość w ADHD, by lepiej zapamiętywać informacje

Wielozadaniowość, multimodalność, multitasking… Pewnie już wiesz, że nauka dawno obaliła możliwość bezstratnej wielozadaniowości. Według nauki nie można bezstratnie robić kilku świadomych rzeczy jednocześnie. Wyjątkiem, zgodnie z wieloma badaniami, będzie tutaj czytanie. Czytanie jest tak naprawdę jedynym aspektem, gdzie mózg zamiast przełączać się między “gniazdkami” z kolejnymi zadaniami.

Jednak problem pojawia się wtedy, gdy zderzasz powyższe stwierdzenia z doświadczeniem gonitwy myśli, miliona bodźców, które “nie mogą przecież czekać”. Co z tysiącem pasji, którymi zajmujesz się jednocześnie?

A lekcje angielskiego, na których załatwiasz jednocześnie tyle spraw w telefonie… A zabawa z dziećmi przy jednoczesnym gotowaniu, sprzątaniu i układaniu planów na wieczór?

No właśnie! Twój mózg nudzi się szybko, jeśli nie zajmiesz sobie uwagi kilkoma sprawami. Oczywiście.

I jak to przenieść na zapamiętywanie? Przecież nie może być tak, że ta “podzielność” uwagi (czy właśnie wielozadaniowość) staje się kulą u nogi. I oczywiście tak nie jest.

Wielozadaniowość i multimodalność w nauce

Multimodalność odnosi się do wykorzystania różnych kanałów percepcyjnych, takich jak słuchanie, czytanie, pisanie i mówienie, aby lepiej przyswoić informacje. Oto kilka sposobów, w jakie można zastosować multimodalność:

Słuchanie: Wiele osób z ADHD ma zdolność do skupienia uwagi na słuchaniu. Możesz wykorzystać tę umiejętność, słuchając audiobooków, podcastów lub nagranych wykładów. Możesz również nagrać siebie czytającego materiały do nauki i odtwarzać je później, aby powtórzyć informacje.

Czytanie: Jeśli preferujesz czytanie jako sposób przyswajania informacji, możesz skorzystać z różnych technik czytania, takich jak podkreślanie ważnych fragmentów tekstu, robienie notatek na marginesach, tworzenie skrótów czy tworzenie diagramów.Pisanie: Pisanie może być skutecznym narzędziem dla osób z ADHD. Możesz tworzyć notatki, streszczenia, mapy myśli lub listy, aby zorganizować informacje i utrwalić je w pamięci. Próba przekazania informacji innym osobom poprzez pisanie może również pomóc w utrwaleniu wiedzy.

Mówienie: Wykorzystywanie mówienia jako metody nauki może być bardzo pomocne dla osób z ADHD. Możesz opowiadać sobie na głos, czego się nauczyłeś, lub uczyć innych, nawet jeśli jest to wyimaginowany słuchacz. Mówienie o przyswajanych treściach pomaga w utrwalaniu informacji poprzez aktywne formułowanie i przetwarzanie słowne.

Kombinowanie różnych technik multimodalnych może zwiększyć skuteczność uczenia się i pamiętania. Na przykład możesz słuchać nagrania audio, jednocześnie pisząc notatki i odświeżając treść, a następnie powtarzać informacje na głos. Wybierz te metody, które najlepiej pasują do Twojego stylu uczenia się i pozwalają skupić uwagę na przyswajaniu informacji.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *