Czym jest uważność? Czy trening zarządzania uwagą jest przydatny?

Bezpośrednim efektem treningu uważności jest doświadczenie odprężenia, wewnętrznego spokoju, a także rozszerzonej świadomości własnego ciała, uczuć i myśli. Dzieci, ćwiczące uważność stają się spokojniejsze, mniej przemęczone. Zaniża się poziom stresu, a co za tym idzie ograniczają się skłonności autoagresywne i agresywne w stosunku do otoczenia. Łatwiej wyrobić zdrowe nawyki – regularność czynności przestaje być tak ogromnym problemem.

Trening zarządzania uważanością poprawia też pamięć i zdolności do przyswajania wiedzy- mniej rozkojarzone dziecko ma większy potencjał w szkole czy na zajęciach pozaszkolnych.

Dla kogo trening zarządzania uwagą?

Właściwie dla wszystkich. W Edu Mindset skupiamy się na pomocy w zarządzaniu uwagą szczególnie dzieciom i młodzieży w spektrum autyzmu i z diagnozą lub podejrzeniem ADHD. Wiedząc, że takie osoby mogą mieć szczególne trudności w zarządzaniu uwagą, a klasyczne metody mindfulness często okazują się dla nich stresujące, staramy się powoli wprowadzać i poszerzać umiejętności koncentracji, kontroli uwagi, reagowania na bodźce z otoczenia, jak również te z własnego ciała.

Przykładem skuteczności treningów zarządzania uwagą w pracy z młodzieżą są chociażby wyniki badań 937 uczniów z trzech najbardziej zagrożonych przestępczością szkół w Oakland w Kalifornii które potwierdziły pozytywny wpływ treningów uważności na dzieci.

  • 80 proc. łatwiej uspokajało się w zdenerwowaniu 
  • 58 proc. lepiej się koncentrowało na zajęciach 
  • 40 proc. unikało kłótni i bójek oraz wykazywało większy poziom życzliwości 
  • 34 proc. zaczęło otrzymywać wyższe oceny 
  • 86 proc. przyznało, że więcej dzieci powinno mieć dostęp do treningu uważności 

Trening zarządzania uwagą będzie obejmował:

  • Wprowadzenie zasad własnego treningu uważnego, zaangażowanego bycia i działania w codziennym życiu – w domu, szkole, w relacjach
  • Rozwijania świadomości ciała, uczuć, myśli oraz ich powiązań przyczynowo-skutkowych
  • Uważności na sygnały i potrzeby ciała (głód, złość, zmęczenie – dzieci często nie dostrzegają pewnych sygnałów świadczących o przestymulowaniu lub niedostymulowaniu)
  • Radzenia sobie z rozpraszającymi myślami i pragnieniami
  • Utrzymywania dystansu wobec zakłócających zaangażowane działanie doznań wewnętrznych i zewnętrznych,
  • budowania priorytetów,
  • odraczania nagrody (lub poczucia nagrody),
  • patrzenia na swoje plany i zadania życiowe oraz zawodowe, skupienia uwagi na rzeczywistych priorytetach (najpierw rzeczy ważniejsze, później takie, które ewentualnie można odłożyć),
  • Wykorzystania uważności do optymalnego zarządzania własną energią życiową (unikanie wpadania w skrajne stany emocjonalne),
  • Wykorzystania uważności jako podbudowy do kreatywnego myślenia i działania,
  • dbania o swoje wewnętrzne “baterie” – unikania sytuacji, kiedy jest się już “totalnie wypompowanym”.