Przetwarzanie słuchowe i jego zaburzenia

Przetwarzanie słuchowe, znane również jako przetwarzanie auditwne, odnosi się do umiejętności przetwarzania i rozumienia dźwięków oraz mowy. Zaburzenia przetwarzania słuchowego to problemy, które mogą wystąpić w zakresie przetwarzania dźwięków i mowy. To może prowadzić do trudności w zrozumieniu słów, rozumieniu mowy oraz skupianiu się na dźwiękach w otoczeniu.

Przetwarzanie słuchowe i objawy zaburzeń

Problemy z przetwarzaniem słuchowym może prowadzić do wielu problemów i symptomów. Są to między innymi:

  • Trudności w rozumieniu mowy, zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu.
  • Problemy z zapamiętywaniem słów i dźwięków lub ich sekwencji.
  • Trudności w rozróżnianiu podobnie brzmiących dźwięków.
  • Spowolnione tempo przetwarzania słów.
  • Problemy z rozumieniem intonacji i emocji w mowie innych ludzi.
  • Mizofonia.
  • Chroniczne zmęczenie.
  • Często bóle głowy.
  • Trudności z zapamiętywaniem i wykonywaniem poleceń.
  • Tendencje do podnoszenia głosu, brak kontroli natężenia głosu.
  • Rozpraszanie nieistotnymi dźwiękami.
  • Drażliwość.
  • Rwany lub monotonny rytm wypowiedzi ustnych
  • Zaburzenia mowy.

Pamiętaj, że powyższe objawy mogą, ALE NIE MUSZĄ oznaczać zaburzeń w przetwarzaniu słuchowym. Jeśli je zauważasz u siebie lub członków swojej rodziny, warto wybrać się na diagnozę.

Statycznie, osoby neuroatypowe mają większe szanse na zaburzenia przetwarzania słuchowego. Pamiętaj też, że o ile te zaburzenia mogą przejść samoistnie. Jednak zdarza się niezwykle rzadko. Nie możnba też liczyć, że po prostu się z nich wyrasta. Dotyczą one bowiem zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Metody diagnozy zaburzeń przetwarzania słuchowego:

Audiometria: To testy słuchu, które oceniają zdolność osoby do słyszenia dźwięków w różnych częstotliwościach.

Testy mowy: Te testy oceniają zdolność osoby do rozumienia i powtarzania słów oraz zdań.

Elektroencefalografia (EEG): EEG może pomóc w ocenie aktywności mózgu podczas przetwarzania mowy i dźwięków.

Badania neuropsychologiczne: Mogą pomóc w identyfikacji zaburzeń przetwarzania słuchowego związanych z funkcjami mózgu.

Terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego:

  Terapia mowy i języka: Często stosuje się terapie mowy, które pomagają poprawić rozumienie mowy i wyrażanie się.Terapia słuchowa: Osoby z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mogą korzystać z terapii słuchowej, aby polepszyć zdolność rozpoznawania dźwięków.

  Trening słuchowy: Może obejmować ćwiczenia na rozumienie mowy w różnych warunkach akustycznych. W Polsce trening słuchowy w celu terapii zaburzenia przetwarzania słuchowego stosuje się najczęściej w dwóch opcjach: trening Tomatisa i trening Johansena.

  Wsparcie edukacyjne: Dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego istnieje wiele programów edukacyjnych. Pomagają one w radzeniu sobie w szkole.

Wpływ przetwarzania słuchowego na codzienne życie:

  Przetwarzanie słuchowe jest jednym z kluczowych funkcji poznawczych naszego mózgu. Zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą utrudnić codzienne sytuacje, takie jak rozmowy z innymi, nauka w szkole, a nawet bezpieczeństwo (np. niezrozumienie sygnałów dźwiękowych na ulicy). Mogą wpływać na zdolność do budowania relacji społecznych. Zwłaszcza gdy osoba ma trudności w zrozumieniu mowy i intonacji innych. Wpływają na samoocenę i pewność siebie, zwłaszcza u dzieci, które mogą czuć się izolowane lub mniej kompetentne. Warto podkreślić, że wczesna diagnoza i odpowiednia terapia mogą znacznie poprawić zdolność osoby do radzenia sobie z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. W efekcie również i zminimalizować negatywny wpływ na jej życie codzienne. Osoby z podejrzeniem takich zaburzeń powinny skonsultować się z lekarzem. A zazwyczaj z kilkoma: laryngologiem, audiologiem, w niektórych przypadkach również psychiatrą, psychologiem oraz logopedą, aby uzyskać odpowiednią diagnozę i wsparcie. Diagnozy przetwarzania u dzieci robi się również często w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych, Centrach Terapii Autyzmu i ADHD i podobnych ośrodkach.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *