Grupowe zajęcia psychoedukacyjne dla dorosłych z ADHD mogą być cennym wsparciem dla osób z tą diagnozą. Pomagają im zrozumieć swoje trudności, rozwijać umiejętności samodzielnego radzenia sobie i doskonalić strategie zarządzania swoim życiem. Zajęcia psychoedukacyjne odbywają się w cyklach trzymiesięcznych: przewidziane jest 12 spotkań.

Koszt zajęć to 60 zł/zajęcia. Zapisuje się na jeden cykl. Cała psychoedukacja kosztuje zatem jedynie 720 zł.

Można zapisać się również zapisać się indywidualnie. Wtedy koszt to 150 zł/zajęcia (1800 zł za całość) lub 1700 zł za całość w przypadku płatności jednorazowej.

Przykładowy plan takich zajęć (seria: trzymiesięczny cykl).

Płatności należy dokonywać przed rozpoczęciem konsultacji.

Grupowe zajęcia psychoedykacyjne – “rozkład jazdy”

  1. Wstępne spotkanie i prezentacja: Pierwsze spotkanie grupy zazwyczaj poświęcone wprowadzeniu się nawzajem, budowaniu zaufania i zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na temat ADHD. Na początku grupowych zajęć psychoedukacyjnych pojawia się sesja Q&A. Ustalany jest konkretny cel grupy (w jakich obszarach uczestnicy chcieliby poszerzać swoją wiedzę teoretyczną, a w jakich praktyczną).
  2. Edukacja na temat ADHD: W kolejnych spotkaniach przedstawia się dodatkowe informacje na temat ADHD, takie jak neurobiologia, czynniki genetyczne, wpływ na funkcjonowanie i relacje interpersonalne. Celem jest zwiększenie wiedzy uczestników na temat ADHD i zrozumienie, jak wpływa na różne aspekty ich życia.
  3. Strategie zarządzania czasem i organizacją: Grupa może skupić się na rozwijaniu strategii zarządzania czasem, organizacją i planowaniem. Terapeuta może omawiać różne techniki, narzędzia i strategie, takie jak planowanie tygodnia, tworzenie listy zadań, ustawianie priorytetów czy wykorzystywanie kalendarza.
  4. Emocje: jak sobie z nimi radzić, kontrola impulsów. Zaburzenia funkcji wykonawczych – skąd się biorą i jak można je trenować, by polepszyć komfort swojego życia.
  5. Umiejętności interpersonalne: Zajęcia mogą obejmować naukę umiejętności interpersonalnych i radzenia sobie w relacjach (zależnie od potrzeb grupy). Celem jest pomoc uczestnikom w rozwijaniu zdolności komunikacyjnych, rozwiązywania konfliktów, budowania zdrowych relacji. W skrócie ma to podnieść ich poziom radzenia sobie z trudnościami, które mogą występować w kontekście społecznym.
  6. Organizacja czasu i przestrzeni wokół siebie. Dyskusja o tym, jak nie zwariować i nie zaniedbywać domu (porządki, dzieci, dokumenty, prowadzenie działalności itd – zależnie od potrzeb grupy).
  7. Samoakceptacja i budowanie pozytywnego wizerunku: Grupa może poświęcić czas na rozmowy na temat samoakceptacji, budowania pewności siebie i pozytywnego wizerunku. Terapeuta może prowadzić dyskusje na temat wyzwań związanych z ADHD, jak również na temat mocnych stron i osiągnięć uczestników.
  8. Koncentracja – jak ją ulepszyć i jak radzić sobie z jej zaburzeniami.
  9. Elementy Treningu Umiejętności Społecznych dla dorosłych.
  10. Podział doświadczeń i wsparcie wzajemne: Ważnym elementem grupowych zajęć psychoedukacyjnych jest możliwość dzielenia się doświadczeniami, obawami i sukcesami. Uczestnicy mogą mieć okazję słuchać historii innych osób z ADHD. Dzięki temu znajdują wsparcie i wymieniają się pomysłami na radzenie sobie z różnymi sytuacjami.

Czy są zadania domowe?

Ćwiczenia praktyczne i domowe zadania również bywają elementem składowym. W zależności od ustaleń wstępnych i tempa rozwoju grupy, mogą być proponowane różnego rodzaju ćwiczenia praktyczne. Mogą to być na przykład ćwiczenia skupienia uwagi, strategie radzenia sobie ze stresem, praktyki uważności czy trening umiejętności organizacyjnych. Te praktyczne elementy pomagają uczestnikom wdrożyć omawiane strategie i techniki w swoim codziennym życiu.

Efekty?

Grupowe zajęcia psychoedukacyjne mają również za zadanie monitorowanie postępów. W trakcie kolejnych spotkań grupa może omawiać postępy uczestników i ich doświadczenia z zastosowanymi strategiami. Uczestnicy grupowych zajęć psychoeedukacyjnych mają możliwość dzielenia się swoimi sukcesami, wyzwaniami i zdobywanymi umiejętnościami. Prowadzący wspiera uczestników w rozwiązywaniu problemów i dostosowywaniu strategii w oparciu o ich indywidualne potrzeby.